S’ha presentat l’Anuari de la Música 2018

Per primer cop en el darrer quinquenni tant la indústria de la música en directe com la facturació discogràfica presenten números positius

Segons l'Anuari de la Música, “la indústria musical catalana ha sortit de la crisi de manera definitiva després dels bons resultats dels dos darrers exercicis amb una xifra rècord de facturació, que s'equipara a fa 15 anys”

El dimecres 18 de juliol es va presentar a la seu de SGAE Barcelona l’Anuari de la Música 2018, editat per Grup Enderrock i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC). A la taula hi havia el director editorial del Grup Enderrock, Lluís Gendrau; el director de l’ICEC, Xavi Díaz; el diputat de cultura de la Diputació de Barcelona, Oriol Lladó; i Daniel Granados, director del programa Cultura Viva de l’ICUB.

Segons l’Anuari, el 2017 la música va facturar globalment 189,4 milions d’euros, dels quals 167 milions corresponen a la facturació de la música en directe (88%) i 22,4 milions provenen de les discogràfiques (12%). Aquesta proporció es manté des de fa deu anys. En canvi, l’any 2003 la proporció era del 52% i 48% respectivament.

Es constata que el 2017 la facturació de la música en directe va augmentar un 1,9%, passant de 163,9 a 167 milions d’euros, gràcies sobretot als festivals i a les sales de concerts. Actualment, hi ha prop de 400 festivals de música anuals a Catalunya, que representa un negoci de 60 milions d’euros. El 2017 es van fer a Catalunya 19.000 concerts, que van aconseguir un total de 13 milions d’espectadors, amb una mitjana de 675 assistents per bolo.

Pel que fa a la indústria discogràfica, la digitalització i el canvi de paradigma en el consum de la música enregistrada van fer que, a partir del 2012, la tendència fos a la baixa. L’any passat, en canvi, hi va haver senyals de millora: la facturació del 2017 va ser de 22,4 milions d’euros, un 3,7% més que el 2008. Les vendes físiques han seguit a la baixa, amb una disminució del 17%, mentre que el negoci digital ha crescut un 82%.

Però el fet és que, tal com diu el president de MUSICAT, Josep Reig, aquesta bona salut del directe no es tradueix en un augment dels catxets dels músics. Les contractacions es mantenen, però és a costa de no apujar els preus. Tot va bé, però no va tant bé com sembla.